28.3.2008 Značka kvality : pro další výrobce Blanenský deník
Blanensko - Logo Moravský kras – regionální produkt získalo dalších deset výrobků. O takto označené zboží je zájem.
Ručně malované a batikované hedvábí, šlové zástěry, sklo a šperky, mýdla, včelí výrobky, dřevěné hračky či kapr. Tyto produkty nyní označila Místní akční skupina Moravský kras logem s kapkou vody. Značku Moravský kras – regionální produkt tak nosí dalších deset výrobků.
První certifikáty obdrželo šest regionálních výrobců loni. Podle manažera Místní akční skupiny Moravský kras Jozefa Janča bude zájemců o značku přibývat. „Značka Moravský kras regionální produkt výrobcům pomůže. Zviditelní i region, ve kterém žijí šikovní lidé, kteří navazují na tradice, a zapíše jej do povědomí turistů,“ míní Jančo. Podle něj nastala doba, kdy se na trhu dobře prosazují věci z určitého místa a které mají svého ducha. Výrazně tak konkurují masové nabídce v supermarketech.
Vybrané produkty musely splnit nejrůznější podmínky. „Výrobci musí mít sídlo nebo provozovnu na území Moravského krasu a v okolí. Hodnotili jsme ruční práce, místní suroviny, tradici i to, jestli výrobci získali nějaké ocenění,“ přiblížil Jančo.
Žadatelé o značku tak sbírali body. Nejvíce jich podle Janča získal Jedovnický kapr společnosti Olšovec. Jednou z čerstvých držitelek značky je i Daniela Koplová z Lažánek. „Určitě jsem ráda. Posune mě to zase o kousek dál. Předpokládám, že se zboží bude lépe prodávat,“ podělila se o své pocity žena, která batikuje a maluje na hedvábí.
Přednost regionálním produktům před běžným zbožím by dala Blanka Maňoušková z Rájce–Jestřebí. „Určitě bych si takový výrobek koupila. Jen je škoda, že jsem je v žádné prodejně ještě neviděla. Vím jen o černohorském pivu, a to by místní hodně podporovali i bez značky,“ řekla mladá žena.
Regionální výrobky mohou zájemci nakoupit přímo u jejich výrobců ve městech a vesnicích na Blanensku, ale i na Drahanské vrchovině.
Michal Musil jim dal prostor v prodejně benzinové čerpací stanicě u Krhova. „Reklamu místním výrobcům se snažíme dělat od října minulého roku. Nad jejich produktem tu visí logo firmy. Je ale smutné, že o to stojí jen pár výrobců. U zbytku je snaha na nás,“ podotkl Musil.
V jeho podniku lidé zakoupí kozí sýry ze Šošůvky, výrobky černohorského pivovaru či chlebíčky z Rájce. „Úspěch má včelí med. Díky pěknému balení je vhodný jako dárek. Nejžádanější je ale černohorské pivo,“ sdělil Musil. Podle něj je o regionální výrobky zájem. V obchodě se je snaží zvýhodnit cenou.
Karolína Opatřilová